no-img
آب طرح

سامانه اقدا پژوهی استان فارس- قم - کردستان-تهران ثبت فرهنگان - آب طرح


آب طرح
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

سامانه اقدا پژوهی استان فارس- قم – کردستان-تهران ثبت فرهنگان
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
تیر 27, 1401
۱۰,۰۰۰ تومان

سامانه اقدا پژوهی استان فارس- قم – کردستان-تهران ثبت فرهنگان


ماهیت اقدام پژوهی چیست؟ اقدام پژوهی در کلاس چگونه توسعه می یابد؟ کدام مدل از اقدام پژوهی برای کلاس درس شما بهتر عمل می کند؟ مبانی معرفتی، هستی شناختی و نظری اقدام پژوهی چیست؟

تحقیقات آموزشی چشم انداز وسیعی از دانش را در مورد موضوعات مرتبط با آموزش و یادگیری، برنامه درسی و ارزشیابی، نیازهای شناختی و عاطفی دانش آموزان، عوامل فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی مدارس و بسیاری دیگر از عواملی که برای بهبود مدارس قابل انجام است، فراهم می کند.

ذینفعان آموزشی برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه ای که در نهایت کیفیت تحصیل دانش آموزانشان را تحت تأثیر قرار می دهد، بر تحقیقات تکیه می کنند. بر این اساس، هدف پژوهش آموزشی مشارکت در تحقیق منظم برای تولید دانش در مورد موضوعات مهم برای دانش آموزان، معلمان، مدیران، مدارس و سایر ذینفعان آموزشی است.

سامانه ثبت اقدام پژوهی فرهنگیان

سامانه اقدام پژوهی استان کردستان

اداره کل آموزش و پرورش

همانطور که موضوعات تحقیق آموزشی متفاوت است، رویکردهای انجام تحقیقات آموزشی در کلاس نیز متفاوت است. رویکرد شما به تحقیق بر اساس زمینه، هویت حرفه ای و پارادایم شما (مجموعه ای از باورها و مفروضات هدایت کننده تحقیق شما) شکل می گیرد.

همه اینها عوامل کلیدی در نحوه تولید دانش مرتبط با کار خود به عنوان یک مربی خواهند بود. اقدام پژوهی رویکردی به تحقیقات آموزشی است که معمولاً توسط پزشکان و متخصصان آموزشی برای بررسی و در نهایت بهبود آموزش و عملکرد آنها استفاده می شود.

به این ترتیب، گسترش بازتاب و خود انعکاسی انتقادی را نشان می دهد که یک مربی به طور روزانه در کلاس درس خود به کار می گیرد. هنگامی که دانش آموزان فعالانه درگیر یادگیری هستند،

کلاس درس می تواند پویا و نامطمئن باشد و توجه دائمی مربی را می طلبد. با در نظر گرفتن این خواسته‌ها، مربیان اغلب تنها قادرند تاملی زودگذر و به منظور سازگاری، اصلاح یا ارزیابی تکوینی داشته باشند.

اقدام پژوهی راهی را برای بازتاب دقیق، اساسی و انتقادی ارائه می دهد که می تواند برای بهبود عملکرد یک مربی مستند و تجزیه و تحلیل شود.

اهداف اقدام پژوهی سامانه فرهنگیان

به عنوان یکی از بسیاری از رویکردهای پژوهش آموزشی، تشخیص اهداف بالقوه اقدام پژوهی در کلاس درس مهم است. این کتاب بر اقدام پژوهی به‌عنوان روشی برای توانمندسازی و حمایت از مربیان در پیگیری شیوه‌های آموزشی مؤثر با تغییر کیفیت تصمیمات و اقدامات آموزشی تمرکز می‌کند تا متعاقباً مشارکت و یادگیری دانش‌آموز را افزایش دهد. با توجه به این هدف، جنبه‌های زیر از اقدام پژوهی مهم است که هنگام تفکر و تعامل با روش‌شناسی اقدام پژوهی در کلاس درس در نظر بگیرید:

اقدام پژوهی فرآیندی برای بهبود عملکرد آموزشی است. روش های آن شامل اقدام، ارزیابی و تأمل است. این فرآیندی است برای جمع آوری شواهد برای اعمال تغییر در شیوه ها. اقدام پژوهی مشارکتی و مشارکتی است. توسط افرادی با هدف مشترک انجام می شود. اقدام پژوهی مبتنی بر موقعیت و زمینه است. اقدام پژوهی شیوه های بازتابی را بر اساس تفاسیر انجام شده توسط شرکت کنندگان توسعه می دهد. دانش از طریق عمل و کاربرد ایجاد می شود. اقدام پژوهی می تواند مبتنی بر حل مسئله باشد، در صورتی که راه حل مسئله منجر به بهبود عمل شود. اقدام پژوهی تکراری است. طرح‌ها ایجاد، اجرا، بازنگری و سپس اجرا می‌شوند و خود را به یک فرآیند مداوم بازتاب و بازنگری وام می‌دهند. در اقدام پژوهی، با توسعه و وقوع اقدام، یافته ها ظاهر می شوند. با این حال، آنها قطعی یا مطلق نیستند، بلکه ادامه دارند

اقدام پژوهی

در اندیشیدن به هدف اقدام پژوهی، قرار دادن اقدام پژوهی به عنوان پارادایم متمایز پژوهش آموزشی مفید است. من دوست دارم در مورد اقدام پژوهی به عنوان بخشی از مفهوم بزرگتر دانش زنده فکر کنم. دانش زنده به عنوان “جستجوی زندگی، درک زندگی و ایجاد… دانشی که برای افرادی که با آنها کار می کنم و برای خودم معتبر است” توصیف شده است (سوانتز، در ریسون و برادبری، 2001، صفحه 1). چرا مربیان باید به دانش زنده به عنوان بخشی از تحقیقات آموزشی اهمیت دهند؟ همانطور که در بالا ذکر شد، اقدام پژوهی به معنای “تولید دانش عملی است که برای افراد در انجام امور روزمره زندگی آنها مفید است و مشاهده این که اقدام پژوهی در مورد کار در جهت نتایج عملی است” (کوشی، 2010، صفحه 2). با این حال، همچنین در مورد:

ژان مک نیف در تلاشی برای قرار دادن بیشتر اقدام پژوهی به عنوان دانش زنده به ما یادآوری می کند که «چیزی به نام «اقدام پژوهی» وجود ندارد (2013، صفحه 24). به عبارت دیگر، اقدام پژوهی ایستا یا تمام شده نیست، بلکه خود را همانطور که پیش می رود، تعریف می کند. یادآوری مک‌نیف، اقدام پژوهی را اقدام‌محور توصیف می‌کند، و فرآیندی را که افراد طی می‌کنند تا آموخته‌های خود را عمومی کنند تا توضیح دهند که چگونه به عملکردشان اطلاع می‌دهد. اقدام پژوهی معنای خود را از یک ایده انتزاعی یا یک کشف مستقل به دست نمی آورد – معنای اقدام پژوهی از روشی نشات می گیرد که مربیان درباره مشکلات و موفقیت های زندگی و کار در کلاس، مدرسه و جامعه مذاکره می کنند.

در حالی که می‌توانیم درباره ایده اقدام پژوهی بحث کنیم، افرادی هستند که اقدام پژوهی هستند و از ایده اقدام پژوهی برای توسعه اصول و نظریه‌ها برای هدایت عمل خود استفاده می‌کنند. بنابراین، اقدام پژوهی به سازمانی از اصول اشاره دارد که محققین اقدام را در حین عمل بر اساس باورها، تعهدات و انتظارات مشترک در تحقیق خود راهنمایی می کند.

بازتاب و فرآیند اقدام پژوهی

زمانی که فردی درگیر تأمل در اعمال یا تجربیات خود می شود، معمولاً به منظور درک بهتر آن تجربیات یا پیامدهای آن اعمال، بهبود اقدامات و تجربیات مرتبط در آینده است. انعکاس از این طریق دانش را در مورد این اقدامات و تجربیات توسعه می دهد تا به ما کمک کند آن اقدامات را در آینده تنظیم کنیم. فرآیند بازتابی دانش جدیدی را به طور منظم برای معلمان کلاس ایجاد می کند و اقدامات کلاسی آنها را آگاه می کند.

متأسفانه، دانش تولید شده توسط مربیان از طریق فرآیند بازتابی همیشه در میان منابع دیگری از دانش که انتظار می رود مربیان در کلاس درس از آنها استفاده کنند، اولویت بندی نمی شود. از مربیان انتظار می رود که از انواع رسمی دانش، مانند کتاب های درسی، استانداردهای محتوا، استانداردهای تدریس، برنامه درسی منطقه و برنامه های رفتاری و غیره استفاده کنند تا دانش جدید به دست آورند و در کلاس تصمیم بگیرند. در حالی که این اشکال دانش مهم هستند، دانش انعکاسی که مربیان از طریق آموزش خود تولید می کنند، ادغام این نوع دانش است که در کلاس درس اجرا می شود. بنابراین، دانش بازتابی به طور منحصر به فردی بر اساس عمل و اجرای آموزش مربی در کلاس درس توسعه می یابد. اقدام پژوهی راهی برای رسمی کردن دانش تولید شده توسط مربیان ارائه می دهد تا بتوان از آن در سراسر حرفه معلمی استفاده و منتشر کرد.

تحقیق به تولید دانش و ایجاد دانش مربوط به یک مفهوم، ایده، پدیده یا موضوع می پردازد. اقدام پژوهی دانش پیرامون تحقیق در زمینه های آموزشی عملی ایجاد می کند. اقدام پژوهی به مربیان اجازه می دهد تا از طریق اقدامات خود با هدف توسعه شخصی یا حرفه ای بیاموزند. فرآیند اقدام پژوهی به دلیل ماهیت مشارکتی در پژوهش آموزشی نیز متمایز است. مدل های زیادی برای چگونگی شکل گیری فرآیند اقدام پژوهی وجود دارد. من تعدادی از آنها را در اینجا به اشتراک می گذارم. هر مدل تا حدودی از فرآیندهای زیر استفاده می کند:

برنامه ریزی برای تغییر؛ برای اعمال تغییر اقدام کنید؛ روند و پیامدهای تغییر را مشاهده کنید. در مورد فرآیند و پیامدها فکر کنید. عمل کنید، مشاهده کنید، و دوباره فکر کنید و غیره.

اقدام پژوهی ابتدایی

چرخه اقدام پژوهی اساسی بسیاری از مدل‌های دیگر وجود دارند که فرآیند اصلی اقدام پژوهی را با سایر جنبه‌های فرآیند تحقیق تکمیل می‌کنند. به عنوان مثال، شکل 1.2 یک مدل مارپیچی از اقدام پژوهی ارائه شده توسط کمیس و مک تاگارت (2004) را نشان می دهد. مدل مارپیچی بر فرآیند چرخه‌ای تأکید دارد که فراتر از طرح اولیه برای تغییر حرکت می‌کند. مدل مارپیچی همچنین بر بازنگری طرح اولیه و بازنگری بر اساس

چرخه اولیه تحقیق تاکید دارد:

ما معتقدیم مهم است که انعطاف‌پذیری فرآیند را در اولویت قرار دهیم، و شما را تشویق می‌کنیم که فقط از این مدل‌ها به‌عنوان راهنماهای اساسی برای فرآیند خود استفاده کنید. فرآیند شما ممکن است مشابه به نظر برسد، یا ممکن است با درک بهتر دانش آموزان، زمینه و داده های خود، از این مدل ها فاصله بگیرید.

تعاریف اقدام پژوهی و مثالها در این مرحله، ممکن است برای خوانندگان یک تعریف کاربردی از اقدام پژوهی و چند مثال برای نشان دادن روش شناسی در کلاس درس مفید باشد. بیسی (1998، ص 93) یک تعریف بسیار کاربردی ارائه می دهد و «اقدام پژوهی را به عنوان تحقیقی توصیف می کند که به منظور درک، ارزیابی و سپس تغییر، به منظور بهبود عملکرد آموزشی انجام می شود». کوهن و مانیون (1994، ص 192) اقدام پژوهی را به گونه ای متفاوت قرار می دهند، و اقدام پژوهی را به عنوان نوظهور توصیف می کنند و می نویسند:

اساسا یک روش در محل طراحی شده برای مقابله با یک مشکل مشخص واقع در یک موقعیت فوری. این بدان معنی است که در حالت ایده آل، فرآیند گام به گام به طور مداوم در دوره های زمانی مختلف و با مکانیسم های مختلف (به عنوان مثال، پرسشنامه، دفتر خاطرات، مصاحبه و مطالعات موردی) نظارت می شود تا بازخوردهای بعدی ممکن است به اصلاحات تبدیل شوند. تعدیل، تغییرات جهت، بازتعریف، در صورت لزوم، به گونه ای که به جای برخی موقعیت های آتی، منافع پایداری برای خود فرآیند جاری به همراه داشته باشد.

یک تحقیق سازنده، که طی آن محقق دانش خود را از موضوعات خاص از طریق برنامه ریزی، اقدام، ارزیابی، پالایش و یادگیری از تجربه می سازد. این یک فرآیند یادگیری مداوم است که در آن محقق یاد می گیرد و همچنین دانش جدید تولید شده را با کسانی که ممکن است از آن بهره مند شوند به اشتراک می گذارد. این تعاریف ویژگی های متمایز اقدام پژوهی را برجسته می کند و بر قصد هدفمند اقدام پژوهان برای بهبود، اصلاح، اصلاح و حل مسئله در زمینه آموزشی خود تأکید می کند. برای درک بهتر تمایز اقدام پژوهی، چند نمونه از موضوعات اقدام پژوهی آورده شده است:

نمونه هایی از موضوعات اقدام پژوهی

صندلی انعطاف پذیر در کلاس چهارم برای افزایش یادگیری مشارکتی موثر. پروتکل های تکالیف ساختاریافته برای افزایش پیشرفت دانش آموزان توسعه یک سیستم بازخورد تکوینی برای نوشتن پایه هشتم. استفاده از موسیقی برای تحریک نوشتن خلاق. جلسات هفتگی ناهار کیسه ای قهوه ای برای بهبود پاسخ های کارکنان به PD. استفاده از توپ های ورزشی به عنوان صندلی برای مدیریت بهتر کلاس

اقدام پژوهی در تئوری تحقیق مبتنی بر اقدام پژوهی در زمینه‌های آموزشی و کلاس‌های درس شامل شرکت‌کنندگان متمایز – دانش‌آموزان، معلمان و سایر ذینفعان آموزشی در سیستم می‌شود. همه این شرکت کنندگان در فعالیت هایی به نفع دانش آموزان و متعاقباً کل جامعه مشغول هستند. اقدام پژوهی به این فعالیت ها کمک می کند و به طور بالقوه نقش شرکت کنندگان را در سیستم آموزشی افزایش می دهد.
نقش های شرکت کنندگان بر اساس دو اصل اساسی افزایش می یابد: جوامع، مدارس و کلاس‌های درس مکان‌هایی هستند که با رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شوند، و اقدام پژوهی درک بیشتری از خود و دانش جدید در مورد نحوه مذاکره با این محیط‌های با رسانه اجتماعی فراهم می‌کند.
جوامع، مدارس و کلاس‌های درس بخشی از سیستم‌های اجتماعی هستند که در آن انسان‌ها با بسیاری از ابزارهای فرهنگی تعامل دارند و اقدام پژوهی مبنایی برای ساخت و تحلیل این تعاملات فراهم می‌کند.
در جست‌وجوی خود برای دانش و درک، ما به‌طور پیوسته تجربیات انسانی را در طول زمان تحلیل کرده‌ایم و بین انواع واقعیت تمایز قائل شده‌ایم. انسان‌ها دائماً به دنبال «حقایق» و «حقیقت» در مورد واقعیت بوده‌اند که بتوان آن‌ها را به‌طور تجربی نشان داد یا مشاهده کرد.
نظام‌های اجتماعی مبتنی بر باورها و به طور کلی، باورهایی هستند که بیشترین سود را در آن جامعه به همراه خواهد داشت. باورها، و به طور خاص تر، منطق یا پشتیبانی از باورها، همیشه به راحتی نمی توان به عنوان بخشی از واقعیت ما نشان داد یا مشاهده کرد.
یک معلم هنرهای زبان انگلیسی را مثال بزنید که نوشتن استدلالی را در کلاس خود در اولویت قرار می دهد. او معتقد است که نوشتن استدلالی مکانیزم نوشتن را به بهترین شکل در میان انواع نوشتار نشان می دهد، در حالی که مهارتی را برای دانش آموزان به عنوان شهروند و حرفه ای فراهم می کند. در حالی که می‌توانیم نوشتن دانش‌آموزان را مشاهده کنیم، و می‌توانیم توانایی آن‌ها را در ایجاد استدلال نوشتاری ارزیابی کنیم،
مشاهده درک دانش‌آموزان از نوشتار استدلالی و هدف آن در آینده دشوار است. این به باورهای معلم در مورد نوشتن استدلالی مربوط می شود. ما نمی توانیم ارزش واقعی آموزش نوشتن استدلالی را مشاهده کنیم. منطق و باورهای معلم در مورد آموزش نوشتن استدلالی به سیستم اجتماعی و مهارت‌هایی که دانش‌آموزان آن‌ها به آن‌ها نیاز دارند تا بخش‌های فعال آن سیستم باشند، وابسته است. بنابراین، هدف ما از طریق اقدام پژوهی نشان دادن بهترین راه‌ها برای آموزش نوشتن استدلالی است
تا به همه شرکت‌کنندگان در درک ارزش آن به عنوان بخشی از یک سیستم اجتماعی کمک کنیم. دانشی که در یک کلاس درس منتقل می‌شود به یک سیستم اجتماعی وابسته است و توسط آن توجیه می‌شود. یک رویکرد پست مدرنیستی برای درک جهان ما به دنبال دانش در یک سیستم اجتماعی است، که مستقیماً با رویکرد تجربی یا پوزیتیویستی که شواهد مبتنی بر منطق یا علم را به عنوان دلیلی برای باورها می طلبد، مخالف است.
اقدام پژوهی برای ایجاد شواهد و نتیجه گیری به عنوان بخشی از فرآیند تحقیق بر دیدگاه پوزیتیویستی متکی نیست. اقدام پژوهی موضعی پسامدرنیستی به معرفت شناسی (نظریه دانش) ارائه می دهد و از طرح پرسش ها و پرسش های جدید در طول فرآیند تحقیق پشتیبانی می کند.
به این ترتیب اقدام پژوهی فرآیندی نوظهور است که به باورها و تصمیمات اجازه می دهد تا زمانی که واقعیت و معنا در فضای اجتماعی کلاس درس ساخته می شود، مذاکره شود. نظریه پردازی  برای کلاس درس تمام تحقیقات، در هسته خود، به منظور تولید دانش جدید و کمک به پایگاه دانش تحقیقات آموزشی است. اقدام پژوهان در کلاس درس می خواهند روش های بهبود آموزش و تمرین خود را کشف کنند. محل شروع تحقیق آنها از آموزش و تمرین آنها سرچشمه می گیرد،
بنابراین طبیعتاً دانش ایجاد شده از تحقیق آنها اغلب از نظر زمینه ای مختص کلاس، مدرسه یا جامعه آنها است. بنابراین، باید زیربنای نظری اقدام پژوهی را برای کلاس درس بررسی کنیم. ارتباط مفهومی اقدام پژوهی با تجربه مهم است.
به عنوان مثال، لوین و گرین وود (2001، ص 105) این ارتباطات را ایجاد می کنند: اقدام پژوهی محدود به زمینه است و به مشکلات زندگی واقعی می پردازد. اقدام پژوهی تحقیقی است که در آن شرکت کنندگان و محققان دانش را از طریق فرآیندهای ارتباطی مشترک تولید می کنند که در آن همه مشارکت های شرکت کنندگان جدی گرفته می شود.
معانی ساخته شده در فرآیند تحقیق منجر به کنش اجتماعی می شود یا این تأملات و کنش ها به ساخت معانی جدید منجر می شود. اعتبار/اعتبار دانش اقدام پژوهی با توجه به اینکه آیا اقدامات ناشی از آن مشکلات (کارآمدی) را حل می کند و کنترل شرکت کنندگان بر موقعیت خود را افزایش می دهد سنجیده می شود.

مربیانی که در این پژوهش شرکت می کنند،

بر اساس تجربیات خود در کلاس درس، دانش و باورهای جدیدی تولید خواهند کرد. اجازه دهید تاکید کنیم که همه اینها برای شما و کار شما، هم به عنوان یک مربی و هم محقق مهم است. این تجارب، باورها و نظریه‌ها هستند که معمولاً زمانی که اشکال رسمی‌تر دانش (مثلاً.


برچسب‌ها :
ads

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *