درس پژوهی ابتدایی درس پژوهی متوسطه اول و دوم
آب طرح ارائه دهنده انواع فایل های درس پژوهی ابتدایی و درس پژوهی متوسطه اول و متوسطه دوم
ارزشیابی تشخیصی درس پژوهی
1-معلم از یکی از دانش آموزان می خواهد پای تخته آمده و صدای درس قبل را بنویسد دانش آموز پای تخته آمده و صدای ( ﻧ ﻥ ) را می نویسد و چند کلمه که دارای صدای ( ﻧ ﻥ ) هستند می نویسد.
2- معلم از یکی دیگر از دانش آموزان می خواهد چند کلمه با صدای ( ﻧ ﻥ ) هستند بیان کند و بنویسد یکی دیگر از دانش آموزان پای تخته رفته و چند کلمه می نویسد و صداکشی می کند.
3- معلم از یکی از دانش آموزان می خواهد پای تخته رفته و با کلمه ی باران یک جمله بسازد دانش آموز پای تخته رفته و یک جمله مثل مادر در باران آمد را می نویسد.
درس پژوهی
ارائه فایل ورد درس پژوهی پایه ابتدایی و درس پژوهی متوسطه اول و درس پژوهی متوسطه دوم
فرمت فایل مربوطه تمامی فایل های ورد و قابل ویرایش هستن
فعالیت ضمن تدریس
ایجاد انگیزه
معلم یک سبد سیب را داخل کلاس می چرخاند و هر شکل را به صورت تصویر با نمایش وارد کلاس می کند.
دانش آموزان با تعجب توجه جلب شده که درس امروز چیست.
معلم صدای ( اﯾ ﯾ ﯼ اﯼ ) تنها را روی تابلو می نویسد و چند کلمه ( سفید – ایران – ایرانی – سیب – قهوه ای) را روی تابلو نوشته و توضیح می دهد.
معلم : از یکی از دانش آموزان می خواهد کارتها را بین دانش آموزان تقسیم کند ( ارزشیابی فرایندی ) دانش آموز : کارتها را تقسیم می کند و هر گروه یک کلمه را بیان می کند.
معلم : با نشان دادن نقشه ایران می گوید بچه ها این نقشه ی کجاست دانش آموزان می گویند ایران و بعد با کنارهم قرار دادن نقشه شکل ایران را کامل می کند. بعد کلمه ی ایران را روی تابلو می نویسد.
ارزشیابی فرایندی
معلم : به بچه ها می گوید بچه ها سیب دوست دارید ؟ بچه ها جواب می دهند : بله وسط سیب چی داره؟ (ﯾ ) داره و بعد می نویسد سیب.ارزشیابی فرایندی
معلم با نشان دادن گلابی می گوید این چیست ؟ دانش آموزان می گویند گلابی معلم کلمه ی گلابی را روی تابلو می نویسد. و با نشان دادن رنگ قهوه ای که این کاغذ چه رنگی است ؟ دانش آموزان می گویند قهوه ای و معلم کلمه قهوه ای را روی تابلو می نویسد. ارزشیابی فرایندی
بعد معلم توضیح می دهد که صدای (اﯼ ) آخر انتها فقط با کلمه هایی که ( ) آخر چسبان و ( ﻩ ) آخر تنها می آید مثل نامه ای – دانه ای – خانه ای – پرده ای – نرده ای. ارزشیابی فرایندی.
معلم : از دانش آموزان می خواهد کتاب هایشان را باز کنند و از روی درس بخوانند.
دانش آموزان کتاب هایشان را باز کرده و از روی درس می خوانند به صورت جمع خوانی ( دونفری )
ارزشیابی فرایندی
بعد معلم یک کاغذ که عکس سیب روی آن کشیده شده به یکی از دانش آموزان داده تا بین دانش آموزان تقسیم کند و آنها بعد از رنگ کردن کلمه سیب را بنویسند. ( ارزشیابی فرایندی )
معلم : از یکی از دانش آموزان می خواهد صدای ( اﯾ ﯾ ﯼ اﯼ ) را روی تابلو بنویسد و آنچه را یاد گرفته بگویند. دانش آموز پای تخته رفته و صدای ( اﯾ ﯾ ﯼ اﯼ ) را می نویسد و با راهنمایی معلم چند کلمه که دارای صدای اﯾ هستند برای دانش آموزان توضیح می دهد. ( ارزشیابی فرایندی )
ارزشیابی پایانی : معلم از دانش آموزان می خواهد تمرین هایی که در برگه هاست را برای جلسه آینده همراه بیاورند.
معلم با گفتن خسته نباشید و تشکر از همکاری و تلاش دانش آموزان ختم جلسه را اعلام می کند.
حسن ختام، صلوات در پایان درس.
منابع
- الگوی تدریس، نویسنده : دکتر محمود امانی تهرانی
- کتاب روش های تدریس، الگوهای 2000،دکتر بهرنگی
- مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس – حسن شعبانی
پیوست
- مورخ دوشنبه 7/10/1394
گروه ما شکل گرفت و با تقسیم کار، مقررشد؛ وظایف محول به هر کدام از اعضاء برای جلسه بعد که یکشنبه 13/10/1394
- مورخ یکشنبه 20/10/1394
در تاریخ مذکور که طرح کلی حاضر فراهم شده بود جلسه نقد و بررسی فعالیت ها و راه کارها تشکیل و انتقادها و پیشنهادها در مورد طرح کلی ارائه شد.
در جلسه امروز با حضور اعضای گروه تدریس با ساختار حاضر صورت گرفت. و ضمن تصویر برداری از نظر زمان بندی و بازدهی در کلاس مورد بررسی اعضاء واقع شد.
- مورخ شنبه 10/11/1394
در این تاریخ اجرای دوم با لحاظ کردن اشکالات موجود در اجرای اول و سعی در مرتفع کردن آن انجام شد که متاسفانه جریان فیلمبرداری و ضبط فعالیت مذکور موفق نبود. و به دلیل خطای ابزاری گروه موفق به ضبط مجدد تدریس نشد.
دیدگاه ها